Skogen dekker en stor andel av Norges landområde. Her finner vi de fleste norske arter, nær halvparten av de truede artene og flere truede naturtyper.

Trærne i skogen gir artene som lever der stor variasjon i livsmiljøet sitt. Trekroner, stammer og greiner har sine unike samfunn av arter, og et stort antall arter deltar i nedbrytningen av stående og liggende trær. Dette er viktige grunner til at 60 prosent av Norges kjente arter er knyttet til skogen.

Skogen er også viktig for karbonopptak og -lagring, klimatilpasning og vern mot naturfare, rekreasjon og jakt. Den er samtidig en viktig økonomisk og fornybar ressurs med sterke næringsinteresser. Skogbruk er den dominerende påvirkningsfaktoren, i tillegg til nedbygging og klimaendringer.

Mer om skog: skog – Store norske leksikon 

Økosystembasert forvaltning

Økosystembasert forvaltning omfatter bla. å forvalte økosystemene helhetlig innenfor rett skala (f.eks. nedbørfelt) og ha fokus både tilstanden for naturmangfoldet, evnen til å levere økosystemtjenester og systemets robusthet (motstandsdyktighet) ved endringer. Det forutsetter bruk av tverrfaglig kunnskap, kjennskap til sammenhengen mellom samfunn og miljø, samordning 
av virkemiddelbruk mellom de sektorer som påvirker økosystemet, og bred medvirkning for interessenter og lokalbefolkning. Adaptiv forvaltning (tilpasningsdyktig/fleksibel) er nødvendig for å håndtere usikkerhet og justere innsatsen etter hvert som man får økt kunnskap om påvirkninger, tilstand og effekten av miljøtiltakene

miljodir.sharepoint.com/sites/p-7e879d01/Delte dokumenter/Forms/AllItems.aspx?id=%2Fsites%2Fp-7e879d01%2FDelte dokumenter%2FDokumenter til nettside%2FHovedøkosystemansvaret for skog%2Epdf&parent=%2Fsites%2Fp-7e879d01%2FDelte dokumenter%2FDokumenter til nettside

Klima- og arealbruksendringer er de største truslene

Trusler mot skogen... kort innledning

Analyser viser at klimaendringer kan gi store endringer i artssammensetning og sunnhetstilstand i skogene.

Blant annet kan grana få dårligere leveforhold.  Framover mot år 2100 vil klimaendringene gjøre at forholdene vil være lite gunstige for grana mange steder der den vokser i dag. Dårlige forhold vil si svekkede trær, og svekkede trær er også mer sårbare for blant annet barkebiller og sykdom som det forventes mer av.

Mulige lenker

Rapporten Klima i Norge 2100

Innhold under sjette hovedrapport: https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/klima/fns-klimapanel-ipcc/dette-sier-fns-klimapanel/sjette-hovedrapport/jord-skog-og-arealbruk/

Se også innhold fra "Skog og klima" NY - Skog og klima - miljodirektoratet.no 

Fra siden om skog og klima

Avskoging defineres som menneskeskapt permanent arealbruksendring av skogarealer til annen arealbruk, for eksempel til veier, boligområder eller jordbruk. Avskoging innebærer at skog blir hogd og/eller brennes og fører til utslipp av klimagasser.

Avskogingsforordningen på EU-regelverkslista: EU-regelverk - miljodirektoratet.no 

Trusler - Arealbruk og nedbygging  Kort tekst

KU - veileder

miljøhensyn i arealplanlegging - naturmangfold

Vi finner 12 naturtyper i skogen på den norske rødlista for naturtyper fra 2018. To skogtyper, olivinskog og kalkedelløvskog, er vurdert som sterkt truet. Andre eksempler på truede naturtyper er boreal regnskog, rik sandfuruskog og beiteskog.

I tillegg har vi fem typer skogsmark som er knyttet til våtmark, blant annet rik svartorsumpskog og rik gransumpskog som begge er truet.

Ifølge Artsdatabanken lever 48 prosent av de truede artene i Norge i skogen.

Lenke til skog - rødlista hos Artsdatabanken: Skog

Mer tekst eller beholde  graf?

 

Kort tekst om påvirkning fra skogbruk

Fra klimatilpasning: Klimapåvirkning av skogbruk - miljodirektoratet.no

Finnes det f eks noen rapporter på dette forskningsprosjektet som kan være relevant? https://www.nmbu.no/fakulteter/fakultet-miljovitenskap-og-naturforvaltning/effekter-av-skogbruk-pa-biomangfold-og

Lenke til skogbruk i Norge – Store norske leksikon 

Skogen skal både brukes og vernes

I flere perioder har skogen i Norge vært utnyttet hardt, og volumet på skogen har tidligere vært mye mindre enn i dag. De aller fleste skogsområdene har på et eller annet tidspunkt blitt hogget. Vi har derfor svært lite ekte urskog.

Forvaltningen av skog må dermed balansere en rekke hensyn og interesser, og er viktig for å nå internasjonale forpliktelser og nasjonale klima- og miljømål. Både innenfor Miljødirektoratets ansvarsområder og mot andre sektorer kan det være både positive synergier og målkonflikter i forvaltningen av skogarealene.

Kartlegging og overvåking

Introtekst....

Relevante overvåkingsprogram

Kart over naturskog (sjekk innhold fra nyhetssak januar 2025: Kart over naturskog er lansert - miljodirektoratet.no 

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/overvaking-arealplanlegging/miljoovervaking/overvakingsprogrammer/natur-pa-land/skog-i-verneomrader/

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/overvaking-arealplanlegging/miljoovervaking/overvakingsprogrammer/natur-pa-land/effektovervaking-av-trua-arter-og-naturtyper/

---

Ha med noe om klimaregnskap her?

 Opptak og utslipp fra skog og arealbruk (miljodirektoratet.no)

Slik tar vi vare på skogen

Skogen i Norge består av mange skogtyper på ulike areal, som har forskjellige egenskaper og kvaliteter, og som forvaltes på ulike måter. Skogbruksnæringen er en vesentlig samfunnsinteresse, og betydelige deler av skogen forvaltes med hensyn på denne. Skogarealene er også utsatt for å bli omdisponert til 
andre formål. Verneområdene forvaltes for å ivareta naturmiljøet i henhold til verneforskriftene.

Som følge av disse ulike forvaltningsregimene kreves det ulike typer tiltak og virkemidler for å opprettholde eller bedre økologisk tilstand i skog gjennom en differensiert skogforvaltning. Forvaltning og tiltak må bygge på kunnskap om dagens tilstand i de forskjellige skogarealene og i de forskjellige arealanvendelsene der tiltak vurderes iverksatt. Iverksetting av tiltak må også balanseres opp mot de ulike økosystemtjenestene skogen skal levere.

Skogvern er et viktig bidrag for å ivareta naturmangfoldet. Det jobbes aktivt med å øke skogvernet og det fokuseres på å sikre truet og nær truet natur, samtidig som man får en god geografisk fordeling av vernet. De senere år er det særlig vernet lavereliggende områder i sørlige deler av landet.

Økt vern av skog har positive konsekvenser for skoghelse og for naturmangfold, og sikrer mer robuste skoger i møte med framtidens klimaendringer. Verneområdene bidrar også i klimasammenheng som karbonlager og gjennom karbonopptak, særlig da i form av jordkarbon.

Lenke til: Nye verneområder - Vedtak og tilrådinger

Annet relevant å lenke til?

Frivillig vern, der skogeiere i samarbeid med skogeierorganisasjonene tilbyr verdifulle arealer for vern, er det viktigste redskapet i skogvernarbeidet. I tillegg blir det vernet noe skog på offentlig eid grunn.

Lenke ut til omtale eller veiledning hos skogeierorganisasjonene?

Ved utgangen av 2022 var 5,2 prosent av skogen i Norge, og 3,9 prosent av den produktive skogen, vernet i naturreservater og nasjonalparker.

Produktiv skog er skog der produksjonsevnen er minst 1 kubikkmeter (m3) per hektar og år. Nesten 75 prosent av all skog i Norge er klassifisert som produktiv skog.

Vi er nå litt over halvveis til et politisk mål om å verne 10 prosent av skogen.

Kort omtale med lenker

Naturrestaurering - miljodirektoratet.no

Eksempler fra skog?

Prioriterte arter og utvalgte naturtyper får spesiell beskyttelse etter naturmangfoldloven. I dag er for eksempel rød skogfrue en prioritert art og kalklindeskog en utvalgt naturtype i skogen.

Arbeid med å med å peke ut prioriterte arter og utvalgte naturtyper pågår, og arter og naturtyper i skogen vil bli vurdert.

Dokumenter - lenke til pågående arbeid og vurderinger

Lenker til relevante handlingsplaner PA og UA

Lenker til temasider PA og UA?

Sammen med lovverket setter miljøsertifisering av skog rammer for hvilke miljøhensyn skogbruket skal ta.

Det meste av skogbruket i Norge er i dag miljøsertifisert. Skogbruket må forholde seg til krav om kartlegging av miljøverdier, og krav om miljøtilpasninger for eksempel i form av valg av hogstformer, vilkår for skogreising og trelagsskifte, bruk av utenlandske treslag, og gjødsling. Skogbruket har styrket sin miljøinnsats siden 1990-tallet.

Miljødirektoratets rolle

Miljødirektoratet har et særlig ansvar for å se klima og naturmangfold i sammenheng og å se helhetlig på tvers av sektorer som berører skog og andre økosystem.  Miljødirektoratet jobber med skogrelaterte problemstillinger, både nasjonalt og internasjonalt.

Arbeidet er knyttet til klima- og miljøhensyn i arealforvaltningen, skogvern, arts- og naturtypeforvaltning, klimatiltak, klimatilpasning, restaurering og miljøkunnskap. I dette inngår også prosesser og oppfølging knyttet til EU/EØS-regelverk. 

Miljødirektoratet overvåker miljøtilstanden i skog for å fange opp uheldige endringer på et tidlig tidspunkt, før det er for sent å snu en negativ utvikling.

Miljøforvaltningen har imidlertid selv forholdvis få og arealbegrensa virkemidler i skog.

Hva de der ute trenger å vite (altså ikke hvordan vi organiseres oss, men ansvaret og oppgavene vi har). Usikker på omfang og nivå på dette, men hentet ut av omtalen av de ulike seksjonenes oppgaver og ansvar

  • Nasjonalt koordinerende ansvar for klimatilpasning og miljøhensyn i plan
  • Utvikle felles kunnskapsgrunnlag om økologisk tilstand og tiltak i skog
  • Ansvar for kunnskapsgrunnlag om tiltak og virkemidler for å øke opptak og redusere utslipp av klimagasser i skog- og arealbrukssektoren 
  • Kartlegging av naturtyper og prosjekter med fjernmåling for overvåking og kartlegging av skog
  • Fagsystemet for økologisk tilstand for skog i Norge
  • Regelverk og forskrifter, blant annet naturmangfoldloven, forskrift om utenlandske treslag, fremmede organismer, fredede arter knyttet til skog og andre økosystem og implementering av avskogningsforordningen (EUDR) i Norge
  • Veilednings- og utviklingsansvar for regelverk og retningslinjer på konsekvensutredninger av klima- og miljøtema 
  • Jobbe med vern av nye skogvernområder 
  • Overvåking, forvaltning, skjøtsel og restaurering i eksisterende skogvernområder 
  • Naturrestaurering utenfor verneområder 
  • Ansvar for nasjonalt klimagassregnskap for skog- og arealbrukssektoren og for  kommunenes og fylkenes klimagassregnskap innenfor skogsektoren 
  • Ansvar for naturindeksen for skog og arealrepresentativ overvåking

---+ boks slutt

Landbruksmyndighetenes ansvar

Det aller meste av skogarealet forvaltes gjennom skogbruksloven med forskrifter og landbruksmyndighetenes virkemidler. Sammen med Landbruksdirektoratet og andre sektorer har Miljødirektoratet utredet tiltak og virkemidler for å bedre den økologiske tilstanden i skogen.

Skogbruket er i dag den viktigste påvirkningsfaktoren i skogen. Hogst, skogsbilveibygging, trelagsskifte, tett planting, gjødsling, markberedning og grøfting er eksempler på skogbruksaktiviteter som påvirker både størrelsene på bestandene og utbredelsen av arter, også de truede.

Lenke til relevante sider hos landbruksdirektoratet og andre

Andre aktører som bør omtales?
Departementene, SF, kommuner, skogeiere (næring)?

Tilskuddsordninger

Omtale av formål

Lenke til relevante tilskuddsordninger

Internasjonalt arbeid og avtaler

kort omtale av vår deltakelse og bidrag internasjonalt og regelverk vi har eller skal implementere

Miljødirektoratet bistår (KLD) i utvikling og forståelse av skogregelverk under UNFCCC (LULUCF og REDD+)

Fra siden om klima og skog:

Overvåking og regulering av handel med tømmer

Internasjonal handel med tømmer og treprodukter fra ulovlig hogst bidrar til avskoging, og er derfor et klima- og miljøproblem. Norge samarbeider med andre land om å overvåke og regulere handel med tømmer og treprodukter.

Tiltaksanalyse for skog- og arealbrukssektoren - LULUCF

+ relevante lenker internasjonale avtaler og regelverk vi bidrar inn i eller jobber med

REDD+

Veiledere

Kartlegging av naturtyper på land - miljodirektoratet.no

Lenker til veiledere PA og UA?

Flere?

Regelverk

Flere?

Miljømål

+ Indikatorer?